Harry ikväll, Öland imorn=)

Ja, nu har jag varit och sett " Harry Potter och halvblodsprinsen" Den var bra tycker jag. Jag var och såg den med Bine och vi gick först för att äta middag. Vi åt bägge två plankstek, mmm, va gott!!!
Man blev så mätt, så vi var tvungna att gå en liten runda. Inte nog med det så gick vi sedan och fikade på fiket på sergelbion. Där tog jag en caffe-mocha, plus att vi delade på en morotskaka. Sen skulle vi även envisas med att handla popcorn och snacks till bion, men jag kan säga att jag nog bara kunde få i mig som högst tio popcorn. Var så himla mätt. Men det passar istället jätte bra för imorn när jag sitter i bilen på väg till öland. Jessie åker även hon iväg till öland imorn, kanske man ser henne där. Nu ska jag packa det sista och krypa till kojs.
God natt!

Nässjö i videoklipp!

Mamma och Åsa tar in hästarna. RISABO
Nedan kommer klipp från "Lena & Orup"

Igårkväll hade vi lite kalas hemma i Hästerum, med trevligt folk och goda "gubbar".
Blev så sent som nästan två på natten innan vi kröp till kojs. Behöver jag säga att jag var väldigt SEG idag.
Det var först tänkt att vi skulle på ett pelargon-museum, men det var stängt idag. Oj, vad ledsen man blev över att missa det ;) Sorry, mamma och Åsa, men inte det roligaste. Räckte med den gången i Skåne där de släpade med oss att titta på en massa pelargonier en halv dag. Så vi gick in på granngården och roade oss lite istället. Hahaha. De som jobbade där skrattade och tittade på oss. Lättroade eller vad. Men har man tråkigt så...
Sen gick vi och åt Thaimat med farmor och farfar, gott, men måste tyvärr säga att jag saknar den "RIKTIGA" thaimaten. Vi har även varit en sväng på Kulturhuset och tittat på en utställning som farmor ville att vi skulle se.
Kommer inte ihåg vad den hette.. Imorgon åker vi hem, på eftermiddagen till storstaden igen.  Sen blir det packning och tvättning på Söndan inför resa till Öland med V-malm på måndag. Hinner nog med att träffa Bine också, som nu är hemkommen från Kroatien, den lyckosten!
Haha, tillbaka i kalla sverige igen=), neh, så elak är jag inte. Ska bli kul att se dig igen gumman!
Vi ses imorn igen, STOCKHOLM- Home sweet Home!

Nässjö i bilder!

RISABO

Åsa och mamma tar in hästarna                                Mamma och Musse

Vi hade roligt i bilen på väg till Eksjö, där vi skulle se "Lena & Orup"!

Vi i vimlet i Eksjö

Vi är inte lättroade, nej

Caroline af Ugglas var där, likaså radar paret Lena & Orup.

Också NÄRA var det att jag även träffade på en gammal skolkompis från SVF- tiden. Kristin var där i Eksjö och var med och arrangerade O-ringen. Tänkte på att hon kanske var där då jag minns att hon håller på med orientering. Så jag skickade iväg ett sms och frågade om hon var där på plats, och det var hon. Men hon hade tyvärr inte tid att komma iväg och träffa mig=( Får helt enkelt bli en annan gång. Kontaktade sedan min andra gamla SVFare i J-köping, men hon kunde tyvärr inte träffas heller. Jag försökte iaf=)

Full rulle!

Nu har jag varit ute och seglat lite de senaste dagarna. Första gången var i Torsdags då jag, mamma, pappa och syrran Linda åkte ut till Gålö där båten ligger. Båten var mycket fin, men tyvärr så har jag ingen bild så jag kan visa er. Jag hade nämligen glömt att att ladda min kamera=(
Det var hur roligt som helst iaf att segla och jag fick styra våran fina båt ut från viken och ut på havet. Till en början så körde vi på motor, men sedan vi kommit ut på öppet hav så tog vi upp "Genuan" (förseglet) och jag seglade för första gången. Vilken känsla... Jag har fått lära mig att kryssa, slå och skota hem. Ja, nu har man lärt sig en massa seglar termer. Så om jag någon gång skulle träffa på seglar hädanefter så vet jag åtminstone lite av vad de pratar om=) Linda skrek av skräck när det blåste så mycket och vi höll på att kryssa och båten lutade jätte mycket. Jag hade någon slags skräckblandad förtjusning. På Torsdagsnatten kom andra syrran Annika hem från Mallis där hon varit i två veckor, somliga har det bra... Så vi åkte ut och seglade hela familjen på fredagen. Men Annika har ju redan varit ute och seglat med våran båt, så hon var inte riktigt nybörjare. Det var väldigt roligt och vi seglade till Ängsholmen och det tog några timmar. Blev en aningens sjösjuk när jag satt inne i kajutan, men om jag la mig ner så blev det något bättre iaf. Fast bäst är det att sitta där ute. Vi la till vid Ängsholmen och grillade lite kött och kyckling som middag, m.m.  Sen sov vi för första gången i båten och jag fick sova på golvet på en luftmadrass, där luften gick ur ganska fort kan jag tala om. Men jag var så himla trött så jag tänkte inte på det förens nästa morgon när jag vaknade med en stel rygg, aj, aj. Runt tio elva tiden ungefär så seglade vi bort mot Marita, Peter och Madde´s ställe på Ornö. Det var kanske bara runt 300- 500 meter till dem från Ängsholmen där vi hade sovit. Vilket ställe de hade. Rena himmelriket ju. Har som sagt tyvärr inga bilder, men tänk er ett stort fint allhus med stort kök och småstugor runt om. En stor altan som vetter ut mot den stora fina viken och när vi anlände och klev på deras stora fina brygga så blev vi serverade en varsin sommardrink. Kan det bli bättre!
Tyvärr så hann vi bara stanna där några timmar, de bjöd oss på god lunch, men vi var tvungna att åka ganska snart för jag skulle hinna hem till stan, duscha och göra mig iordning för en biokväll med tjejerna.
Jag, LT och Jessie åkte in till stan och åt tacos på kungshallarna. Där jag även träffade på min kära syster Annika och våran "Inneboende" Carro, med en kompis till dem. De skulle också gå på bio, men det lustiga var att det kanske bara var 30 min sedan jag hade träffat dem, för de åkte med i bilen in till stan då pappa körde hem mig och min packning.  De skulle se "Baksmällan" Vi hade inte riktigt bestämt oss än vilken film vi skulle se, men det blev senare bestämt att vi skulle se "Baksmällan" vi med. Jag och LT hade redan sett den vid ett tidigare tillfälle, men hade inget emot att se den igen för Jessie´s skull. Den är verkligen himla rolig...
Efter filmen så tänkte jag att de kanske hade gått på samma föreställning och jag tittade mig omkring, men såg dem ingenstans. När vi sedan gick ut i hallen så var det någon som knackade mig på axeln. Där var dem.  Vi gick skilda vägar, men stötte på varandra yterliggare en till gång innan jag åkte hem. Haha, vi bara gick om varandra hela tiden.
Söndagen så städade jag lite, och gick sedan ut på, som började som en liten promenad men sedan utvecklades till en riktig långpromenad. Mestadels av tiden gick jag och pratade med en vän i telefon så tiden bara gick. Tack Johanna=) När jag kom hem igen så upptäckte jag att jag hade varit ute i en och en halv timme. HÄRLIGT!
På kvällen tvätt och tv tittande.
Igår, måndag så var jag, Jessie och LT bjudna på lunch hos Fam. Lindgren. Första gången vi skulle få se deras söta dotter Tindra som nu hade hunnit bli 6 veckor.  Hur söt som helst var hon, och det var jätte trevligt att träffa den stolta modern också. Det måste bli oftare...
Imorn åker jag och vet inte hur många från familjens medlemmar till Nässjö.  Kommer åter hem igen på Lördag.
Ska bli trevligt att få lite miljöombyte. I´m so in need of that...
Avslutar med en bild som jag tog i går då jag håller i lilla söta Tindra.

I´m ready to spread my wings!

Tror nog att det blir första gången jag nämner detta på bloggen, men nu känner jag att jag måste lätta mitt hjärta. Och då gör jag det rejällt.  Har mer eller mindre under en längre tid känt mer och mer att jag inte riktigt passar in här på V-malm längre. Jag är otroligt tacksam över vad dem och stället har gett mig, även om det har varit lite som en berg och dalbana vissa stunder. Men jag känner att jag alltid på något sätt har försökt att hitta likasinnade med samma handikapp, men jag känner mig alltid på andra plan än dem. Inte så att jag inte respekterar och tycker om dem, tvärtom, tycker de är jätte trevliga och avundas dem även ibland. Men likaså som det var på Adelsö där jag gick på kollo i ca 7-8 år , så kände jag mig alltid mer närmare ledarna än de andra som var där. Och jag är ledsen att jag börjar att känna så här på V-malm med. Och det gör ont i mig när jag inser det. Vill inte ha kompisar till låns, utan äkta tack! Missförstå mig inte, jag tycker om personalen på V-malm jätte mycket, och i slutändan gör dem ju bara sitt jobb. Men det känns inte alls bra för mig. Jag har mina fina privata kompisar och klarar mig bra med dem.
Men om någon säger att den vill vara vän med mig så tar jag för givet att den personen kommer att hålla det. Även om det är här på V-malm eller inte. Annars känns det lite som att jag är "lite" sämre än den personen. Vilket jag inte är, jag föddes bara med ett handikapp och ingen som har ett handikapp kan direkt göra något åt det. De är lika mycket mänskliga och värda som alla andra "Normala". Fast "normal" känns inte som rätt ord att använda, för vem är "normal" egentligen?.
Tillbaka till V-malm så känner jag mig helt kluven, står inför ett vägskäl och vet inte vilken väg jag ska välja framför mig. Det enda som jag vet är att jag måste få det att funka så länge som mamma och pappa bor utomlands iaf.  Och syrran Linda bor och pluggar i Örebro, Syrran Annika bor för tillfället i huset i Hökarängen, men hon vill till hösten och kommer troligtvis att åka ut i världen och då står det ett hus där med två katter. Hur ska det gå? Det har jag mått dåligt över och tänkt på i ett halvår ungefär... Men ingen ska sabba för mig, och då ska jag fan inte sabba för mig själv heller!  I´m ready to spread my wings!

Båten "Hollidej"!

Hej alla! Det är ett ganska tajt schema just nu. I Lördags kom pappa hem, men skulle på "Sommarkrysset" med Jessie och vi två gick ifrån mig på kungsholmen till Grönan. På Grönan var det ganska mycket folk, men vi lyckades få ganska bra "stå" platser endå. Men någon gång vore det allt kul att få sitta ner där inne.
Tänkte titta på programmet på nätet ifall vi syns i rutan. Det kan hända att vi gör det=)
När vi sedan skulle ta oss hem så åkte vi först med båten över till slussen för att sedan promenera igen tillbaka till Kungsholmen. Vad duktiga vi va Jessie!!!!
På Söndagen åkte jag hem till Hökis och där var några bekanta från Nässjö. B.l.a min faster Åsa.
Vid två tiden kom det många gäster och kalaset blev bara större och större. Vi räknade till slut ihop att det måste ha varit nära på 40 gäster hos oss. Fast alla kom och gick lite olika såklart. Mycket kul att träffa alla, som gamla grannar och bekanta från Cairo tiden som man inte träffat på flera år. Kul att veta att man har så många trevliga bekanta=)
Nu sitter jag här hemma hos mig på kungsholmen igen, på dagen idag har jag och min familj varit hemma hos morfar för att fira min moster som fyllde år idag. Mina kusiner och urgulliga kusinbarn var där.
Jag åkte hem för att packa ner lite kläder då det är tänkt att vi ska åka ut till vår fina båt "Hollidej" imorgon. Och nej, jag har inte stavat fel. Vi har valt att stava det så för att det finns två betydelser. Den ena är "Holliday" och den andra är "Håll i dej" Förstår ni?;) Fyndigt vaa?. Det tycker  vi iaf=)
Jag har faktiskt inte sett båten än, så det ska bli jätte spännande att få se den. Nu är det dock inte tänkt att vi ska segla imorn, utan bara åka ut och kolla läget. Jobba lite på båten. Hoppas, hoppas, hoppas att det blir fint väder...
Skepp  O Hoj!

Sista veckan, avsked=( semester =)

Ja, det har varit ganska fullt upp nu sista veckan på jobbet. Som jag skrev förut i ett inlägg så har jag jobbat lite längre dagar den här veckan. Det har känts bra tycker jag. Jag har lärt mig att man kan aldrig förutse hur en dag kommer att se ut, oavsett om det är lite barn eller inte. Den här veckan har dem varit väldigt trötta och griniga. OTROLIGT griniga. Stackarna vill ju ha semester från dagis... Umgås med sina föräldrar.
Men vi har också haft det väldigt mysigt och roligt ihop den här sista veckan. Och jag kommer att sakna mina stunder med E väldigt mycket. Men nu har hon blivit en stor tjej som ska börja i skolan till hösten.
Kommer att sakna alla tre som kommer att börja i skolan till hösten. Snyft.
Igår sista dan så var det bara 5 barn, men det var under vissa stunder fullt upp endå.
På kvällen åkte jag för att träffa alla från jobbet. Träffade först på Gun och Marie på bussen, där vi gick av vid Hornstull och gick till en Kina resturang som heter "Dragon House". Strax efter vi satt oss kom även Madeleine och därefter Maggan. Ingrid dröjde länge och vi undrade om hon höll på att städa ihjäl sig på jobbet då det var hon som stängde. Hon kom till slut iaf och vi hade samlat ihop vårt gäng. Minus en, som jag är ledsen över att hon inte kunde komma. Agneta var sjuk=( tyvärr.
Men vi hade det jätte trevligt iaf och jag åt buffé. Det var himla gott det! Marie fick sina presenter som var massa pärlor och en inspirationsbok med smycketillverkning. Ser fram emot att se vad hon skapat.
Ju mer tiden gick, maten tog slut på våra tallrikar och det var dags att gå kändes det riktigt jobbigt. Vi skulle gå skilda vägar. Vi kramade om varandra, och jag är nog inte den enda som kommer att sakna Marie hos oss. Utan nu kommer hon att vara på ett annat ställe,snyft.
Det enda som är posetivt är att vi ju fortfarande kan hålla kontakten endå och så kommer jag ju att träffa resten av gänget igen till hösten. Kan inte beskriva hur tacksam jag är mot det här gänget och stället. Sån himla tur jag har haft som hamnat på ett sådant ställe där dem har gjort mig till en av dem. Trots att jag inte är anställd.  Nu låter det nästan som att jag aldrig mer kommer att komma dit, vilket inte är fallet. Men jag ville bara uttrycka min tacksamhet mot dem. Det stället kommer alltid att betyda allt för mig!

Nu till en annan sak, PAPPA KOMMER IDAG, JIPPI!!!
Pratade precis med mamma och han har kommit nu, men han och syrran hade åkt iväg för att köpa en ny grill.
För imorgon blir det grillfest, wiieee
Och ikväll blir det "Sommarkrysset" med Jessica=) EMD= Here we comeeeeeeeeeeeeee

All I se is clouds on this rainy day...

Ja, några dar sen man skrev igen. Vad har jag gjort då?

Måndag:
1. Promenerat med misa
2. Käkat med en kompis på Thelins och sedan fick hon en rundtur uppe på plan 2 hos mig.
3. Tvättat
4. Käkat glass, mums
5. slöat i soffan...
6. Gjort en modig sak...

Tisdag:
1. Käkat lunch med kompis på V- malmgallerian
2. Åkt och hämtat en klocka på habiliteringscenter
3. åkt sightseeing med 3ans buss=)
4. Tagit hand om tvätten
5. Snackat, snackat och snackat i telefon=)
6. Tränat
7. Gråtit när jag sett minnesstunden för M. Jackson...

Imorgon har jag följande planer!

Onsdag:
1. Jobba från 9 till 15. Har bestämt mig för att jobba lite längre dagar denna vecka eftersom det är min sista innan semestern. Och det kommer att dröja nästan två månader innan jag kommer tillbaka igen. Har varit borta i 2 veckor nu och känner att jag vill avsluta den här terminen på ett bra sätt. Hålla igång relationen med barnen och så.  Det är det viktigaste känner jag.
2. Bio med Jessica och LT? Ice age 3
KRAM!

Hemma hos Bine!

Heeej! Sitter hemma hos Bine nu och vi har haft kalas här i Huddinge. Med släkt och vänner, trevligt värre.
Det enda som kunde ha varit lite bättre var vädret, men solen tittade fram lite där emot slutet.
Trevligt att träffa alla systrarna Holmgren igen =) Och resten av familjen med för den delen.
Av mig fick hon en bok med olika juicer och smoothies. Det passade väldigt bra då hon fick en ( notera, ROSA blender) av sin far. Alla undrade om jag och Christer hade snackat ihop oss innan, men så var inte fallet=)
Nu sitter vi och snackar tjejsnack här.

Sommarkrysset (Igen) =)

Nu sitter jag inne hos mig och det är inte lika varmt som de senaste dagarna, men det är VARMT! Har balkongdörren öppen, annars dör man...
Igår ringde jag återigen till vårdcentralen och pratade med min läkare om att min mage inte tål de tabletter som jag fick. Så nu har jag fått några andra tabletter och de fungerar mycket bättre. Behöver bara ta dem en gång om dagen, men de verkar dessvärre långsammare än de andra. Och man måste vara extra försiktig i solen då man tydligen blir känslig för att bränna sig och sedan få hudutslag. Nu har jag smörjt in mig och hoppas på att jag klarar mig undan allt det där. Snart ska jag iväg till Åhléns en sväng och kolla runt lite. Sen blir det "Sommarkrysset" igen och det ska bli kul. Det blir bara med V-malm denna gången, men dem e inte så dumma dem heller;)
Ser fram emot att se Erik Hassle då jag är förtjust i hans singel " Hurtful".
Kanske skriver lite sedan igen när jag kommit hem.
Ha en underbar dag!

Nej, nu är det klippt... Åskan har hittat hit. Det blir nog inget "Sommarkrysset" ikväll, eller iaf inte på plats tyvärr=(
Så man får nöja sig med att titta på det på tvn istället. Nu ska jag stänga av datorn och gå och äta.

Fortfarande sjukling=(

Imorse vaknade jag tidigt av att jag hade jätte ont i öron och hals igen. Plus att jag hostar jätte mycket.
Nu får det vara nog tänkte jag och bestämde mig för att boka tid på vårdcentralen för kontroll. Ringde först jobbet och meddelade att jag inte skulle komma idag. Sedan ringde jag till vårdcentralen och fick en tid redan kl 10:30. Och desutom så hade min husläkare tid, vilket annars har varit ganska ovanligt. Det visade sig att det var öroninflammation som jag har gått med i över en vecka. Han sa att det var ganska ovanligt att vuxna får det, men jag förklarade att jag ju jobbar på förskola och det kanske kommit därifrån. Så nu ska jag käka penicillin i fem dagar.
Och det är inte lite tabletter man ska knapra i sig, utan så mycket som 2 tabletter vid frukost likaså vid lunch och kvällstid. Om jag inte kommer att bli bättre efter allt det där så vet jag inte vad!!!

Hade i alla fall trevligt igår när jag och Bine var ute och promenerade. Vi gick runt lite här på kungsholmen. Trots att man bor här så förunnas man över hur lite man har sett av det. Borde gå ut på promenader mer. Om man bara kunde stanna tiden ibland mellan allt annat man ska göra under dagen...
Nu ska jag i alla fall gå dit upp och titta på den film som jag och LT aldrig såg på i fredags. Den heter "The Duchess" och är en "Kostymfilm" med Kiera Knightley.
Den här bilden tog jag igår när jag och Bine var ute och gick!

VACKERT!!!

Tillbaka på jobbet!

Idag var det min första dag på jobbet igen på en vecka. Förkylningen är i slutspurten och jag börjar faktiskt känna att locket för örat sakta men säkert börjar ge med sig. Målet för normal hörsel börjar närma sig=)
Idag var det väldigt lugnt och det finns inget annan förklaring för det mer än att det var få barn som var där.
Tre blöjbarn bara och resten därifrån och upp till 6 år. Tror att det faktiskt bara var så lite som 6 barn.
Vi åt alla tillsammans, både stora och små och efter lunchen så ville en liten tjej som är 6 år att jag skulle ha läsvilan med dem.  När jag stod inne i matsalen och diskade undan efter oss så kom Gun in och berättade att 6 åringen hade sagt till henne att: "Hoppas verkligen att Marielle ska läsa för hon är mycket bättre än Ingrid!" Då frågade Gun, hur menar du då bättre? Bättre på att läsa? Ja! Hehe, den tjejen säger verkligen bara rakt ut vad hon tycker och tänker. Enligt mig själv så tycker jag nog att Ingrid är bättre då jag faktiskt inte läst så mycket för dem innan.
LOVAR du att läsa? Ja, jag ska läsa...
Så jag läste för de två stora tjejerna medans de andra sov. Först fick 6åringen bestämma bok och jag läste den. Den andra tjejen ville läsa en annan sen, men 6åringen sa bestämt: Nää, vi tar den här istället. Den där är så tråååkig.  Men jag sa att hon fick bestämma den första boken och nu var det den andras tur att bestämma. Då blev hon lite sur och gick ut, men jag började att läsa för den andra tjejen och det dröjde sen inte länge förens hon kom in igen och sa: Jag är väl med då och lyssnar på den där trååkiga sagan...
Jag hade jobbat lite övertid och när jag sedan skulle gå så började de att hålla fast mig i benen för att de inte ville att jag skulle gå. Hehehe. Men jag kom loss från greppet genom att kittla dem =)
Nu sitter jag och väntar på att Ventilationskillarna ska komma och fixa så att ventilationen låter som den ska. Ett år senare, JIPPI!!!
Vid femtiden kommer Bine och då ska vi gå en långpromenad och därefter äta middag. Ska bli mycket trevligt. Länge sen vi sågs nu, ja eller ens pratade så vi är väl alldeles hesa när vi kommer hem igen=)
Den här fina bilden tog jag i söndags!